CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, September 8, 2008

Mercedes dinaiki Diana mahu dijual

LONDON: Kedua-dua anak mendiang Puteri Diana, Putera William dan Putera Harry, berdepan penderitaan baru berhubungan kematian ibu mereka selepas syarikat yang memiliki Mercedes dinaiki puteri itu ketika kemalangan jalan raya di Paris mendedahkan ia ingin menjualnya berdasarkan sejarah kenderaan mewah itu.

Bangkai kereta hitam S280 itu, yang melanggar tiang terowong yang membunuh Diana, teman lelakinya, Dodi al-Fayed dan pemandu, Henri Paul, disimpan di pekarangan ibu pejabat Polis Metropolitan di selatan London sejak Julai 2005.

Ia dibawa dari Paris untuk tujuan pemeriksaan menjelang siasatan berhubung kematian Diana, yang kemudian diputuskan sebagai kemalangan lima bulan lalu.

Namun kini, Pengurus Etoile Limousines beribu pejabat di Paris, Jean-Francois Musa, menuntut kembali kereta itu dan berkata: “Ia boleh mendapatkan pulangan lumayan.”

Musa juga berkata akan menawarkan bangkai kereta itu kepada bapa Dodi, Mohamed al-Fayed, walaupun malam kelmarin pemilik gedung beli belah mewah itu menolak idea berkenaan dan menyifatkan ia sebagai ‘menjijikkan.’

Sumber kanan istana malam kelmarin mendedahkan William dan Harry mahu Mercedes itu dimusnahkan ‘secara persendirian dan rahsia’ untuk menghalang ia jatuh ke tangan pemburu cenderamata.

Dipercayai kereta itu - yang berharga £70,000 (RM429,606) boleh mencecah sehingga £1 juta (RM6.1 juta).

Sumber berkata: “Kedua-dua putera itu mahu menamatkan semua ini. Pandangan mereka kereta itu perlu dimusnahkan secara senyap.”

Bangkai kenderaan berkenaan masih mempunyai kesan darah akibat kemalangan pada malam 31 Ogos 1997 itu, apabila Paul melanggar tiang konkrit dalam terowong Pont d’Alma ketika jurugambar mengejar kereta berkenaan dengan motosikal.

0 comments: